Asi každému z nás přišel nějaký čas po nákupu v internetovém obchodě e-mail s dotazem, jak byste svůj nákup ohodnotili. Mnohdy dokonce i dříve, než zboží dorazilo, což bývá zdrojem komických situací. Jak máte ohodnotit zboží, které ještě nemáte? Obchody však mají dobré důvody, proč to dělají.
Tím hlavním je samozřejmě získat zákazníků zpětnou vazbu. To je důležité proto, aby bylo možné firmu udržet. Jen tak totiž budou vědět, co přesně mají zlepšit a kde mají ještě mezery. Také jim to pomůže v otázce kvality jejich produktů. Ale není to jediný důvod.
Tím dalším, proč o vyjádření klientů především internetové obchody stojí, je získat pozitivní reference a hlavně hodnocení. To je děláno pomocí hvězdičkového systému, známého například z YouTube. Klient ohodnotí svou zkušenost s daným obchodem jednou až pěti hvězdami. Zobrazeno je potom průměrné skóre od všech zákazníků.
Proč je to tak důležité? Především z toho důvodu, že lépe hodnocené obchody jsou přednostně zobrazovány různými vyhledávači. A na čím vyšší pozici stojí, tím větší je šance, že jej objeví noví zákazníci. Navíc potenciální klienti budou spíše ochotni k nákupu v dobře hodnoceném obchodě. K tomu všemu je ale třeba, aby reference byly veskrze pozitivní. Jak to zařídit?
Nejsamozřejmější, avšak nejméně účinná a nejdražší metoda je zkrátka provozovat obchod kvalitně – prodávat dobré zboží, starat se o to, aby bylo doručeno včas, nabízet doplňkové služby a další. A velké, zavedené obchody to tak často dělají. Co ale ty menší? Ty se spoléhají na trochu něco jiného.
Jednou z obvyklých strategií jsou takzvané placené recenze, kdy firma dá lidem peníze, aby na ni napsali pozitivní hodnocení, i když si tam třeba nic nekoupili. Je to jedna z nejrychlejších metod, jak zvýšit ohodnocení obchodu. A je také velmi často využíváno. Samozřejmě se jedná o určitý druh podvodu, a to především na potenciální klienty. Proto je dobré brát tyto recenze s rezervou.
Dalším způsobem, jak získat dostatečný počet pětihvězdičkových ocenění, je jednoduše znepřehlednění hlasovací stránky, případně rovnou navedení klienta k myšlence, že jedna hvězda je nejlepší, pět nejhorší. Dále automatické nastavení pěti hvězd, takže pokud si toho klient nevšimne, dá mu plný počet, aniž by třeba chtěl.
Toto už samozřejmě hraničí s klamáním zákazníka, a uchylují se k tomu jen ty nejméně spolehlivé obchody, které si nedokážou své zákazníky získat jinak. V každém případě je dobré vždy tato hodnocení vyplňovat a ukázat tak obchodu, co si o něm myslíte, ať už dobrého, či špatného.